Ældre overrepræsenteret i elcykeluheld – Ældre Sagen og Rådet for Sikker Trafik er opmærksomme

Nedsat reaktion- og balanceevne samt forkert valg af elcykel er nogle af de årsager, der kan forklare, hvorfor det ofte er de ældre, der kommer til skade på elcyklen.
(Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix)

De ældre kommer hyppigere til skade på elcyklen sammenlignet med de unge. Ældre Sagen og Rådet for Sikker Trafik er indgået i et samarbejde, der skal hjælpe de ældre til et mere sikkert liv på elcyklen.

Af Sarah Sabir

De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at især de ældre fra alderen 55 år og opefter dominerer andelen af uheld på elcykel. Rådet for Sikker Trafik er opmærksomme på tendensen og ved også, hvad der skal til, for at mindske uheldene. 

”Vi kan se at mange af ulykkerne er forårsaget af, at de mister balancen ved på- og afstigning, derfor er det at vi bl.a. anbefaler den ældre aldersgruppe at vælge en elcykel med lav indstigning, så de ikke skal svinge benet over cyklen, for at komme på og af,” siger Pernille Ehlers, chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Når kroppen ældes, svækkes balanceevnen, muskelstyrken og reaktionsevnen. Og disse ting har betydning for de ældres sikkerhed på elcyklen. Ældre Sagen har også fokus på dette. Derfor afholder deres lokalafdelinger kurser i hele landet, som har til formål at rådgive de ældre inden de går ud og køber en elcykel.

”Vi giver dem noget information om hvad elcyklen kan og hvad man skal være opmærksom på, men kurserne også til for at få skilt fårene fra flokken, som ikke er i stand til at køre på en elcykel.

Vores rådgivere er blevet dygtigere til at spotte dem, der måske ikke bør køre på elcykel og fraråde dem at købe en, simpelthen på grund af, at det ikke sikkerhedsmæssigt ville være forsvarligt,” siger Søren Høyer, seniorkonsulent hos Ældre Sagen.

Elcykeluheld for aldersgruppen 55 og opefter udgør 53% af alle indberettede uheld i 2018

Billister regner ikke med den hurtige fart 

Enkeltulykker fylder kun lidt over halvdelen af uheldende på elcykel for aldersgrupperne 55-64 og 65-74 år. Det betyder samtidig at andelen af ulykker der involverer mere end ét transportmiddel er høj. Og det er der en forklaring på. Pernille Ehlers fortæller, at det som oftest skyldes, at bilerne ikke kan vurdere farten på cyklisten i spejlene. 

”Som billist skal man være meget opmærksom på, hvis man ser en ældre kvinde eller mand på cykel. Billisten kan automatisk komme til at tænke ’de kører ikke ret hurtigt’, men det kan de altså godt! Så det gælder om at man som billist er meget opmærksom og orienterer sig, ligesom cyklister også skal huske at den nødvendige tid på at orientere sig i trafikken.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *